Dienstag, 27. September
Irische Musik


McEvoy Leben als Musiker begann im Alter von vier, wenn sie Klavier zu spielen begann. Im Alter von acht nahm sie auf Geige. Nach dem Abitur besuchte sie Trinity College in Dublin , wo sie Musik von Tag studierte und arbeitete in Grube Orchestern und Musikclubs in der Nacht.

McEvoy absolvierte Trinity mit einem Honours Degree in Musik, und vier Monate lang in busking New York City . Im Jahr 1988 wurde sie in die akzeptierte RTÉ National Symphony Orchestra , wo sie vier Jahre damit verbracht , bevor sie auf das Songwriting zu konzentrieren verlassen.

Sie baute eine Gefolgschaft in Clubs in bis Dublin mit ihren drei Stück Band, Jim Tate am Bass, Noel Eccles am Schlagzeug, und in letzter Zeit Bill Shanley an der Gitarre.

Bei einem Solo - Datum im Juli 1992 trat sie eine wenig bekannte, selbstgeschriebenen Song "Nur das Herz einer Frau". Mary Black , dessen Band McEvoy war ein Mitglied, war im Publikum und lud sie den Titel in den ein Album der irischen Künstlerinnen. Das Album wurde in der Folge betitelt das Herz einer Frau und die Strecke wurde als Lead - Single veröffentlicht.

Wenige Tage vor Das Herz einer Frau veröffentlicht wurde, Tom Zutaut A & R von Geffen Records , der zuvor unterzeichnet hatte Guns & Roses , Mötley Crüe , und Edie Brickell , bot McEvoy einen weltweiten Plattenvertrag , nachdem ihr führen am Baggot Inn in der Beobachtung Dublin .

Das Album ging auf mehr als drei Viertel von einer Million Exemplaren in Irland zu verkaufen , allein und war (und bleibt) das meistverkaufte irische Album aller Zeiten. [2]

Eleanor McEvoy , das selbstbetitelte Debüt - Angebot, aufgenommen in Windmill Lane Studios , wurde im Februar 1993 veröffentlicht und Touren in den USA , Asien und Europa folgten. Zurück auf irischem Boden, wurde McEvoy Best New Artist, Best New Performer und Bester Songwriter Awards von den irischen Unterhaltung und Musikindustrie ausgezeichnet. Im Jahr 2011 enthalten portugiesische Sänger Luis Represas eine schöne Version von Go von Now gleichnamigen Albums McEvoy auf seine Aufnahme Reserva Especial.

Als sie ihr zweites Album zu schreiben begann, Tom Zutaut ging Geffen Records , also wenn Columbia US sie einen neuen Vertrag angeboten, sie sprang Schiff und begann auf einer neuen, kantiger zweiten Album zu arbeiten, die schließlich den Titel würde was mich Nach? Das Album war 1996 veröffentlicht und war der Sound lauter und grungier als ihr Debüt. Die Single "Precious Kleine" gebaut auf einen Top-10 - Radio - Hit in den USA , so dass McEvoy die Belichtung sie für eine Schlagzeile Tour durch die USA benötigt sie eingeladen wurde , eine Reihe von Film- und TV - Soundtracks beizutragen.

Zu Hause setzte sich der Erfolg der das Herz einer Frau McEvoy Solo - Arbeit und Fans des Mammut-Hit mit den Rock - Elementen des zweiten Albums wurden enttäuscht in den Schatten stellen und diejenigen , die mit ihrem bittersüß Text identifiziert könnte, sinnlich - Gesang, und laute Gitarren drehte ein Auge zudrücken, um dem Album.

McEvoy veröffentlicht ihr drittes Album Snapshots im Jahr 1999. Ihr primäres Ziel Snapshots ihr die meisten Songs orientierte Album bisher zu machen war. Gegen dieses Ziel, hakte McEvoy mit dem legendären Produzenten bis Rupert Hine (die mit gearbeitet Stevie Nicks , Tina Turner , Suzanne Vega , und Duncan Sheik und nahm das Album in Ruperts "Chateau de la Tour de Moulin") und dann in Metropolis Studios in London . Der umfangreiche Einsatz von Drum-Loops war eine völlige Veränderung in der Art von ihrer bisherigen Arbeit.

Das Album wurde von begeisterten Kritiken auf beiden Seiten des Atlantiks begrüßt. "... Ihre ausgefeilte Stimme und mitfühlend gewürzt Texte ... Eleanor McEvoy Album ein Juwel machen ...." , erklärte The Boston Globe , [3] , während die Sunday Times es als "ihr stärkstes Album bisher mit gut ausgestatteten Sozial Kommentar Themen ... McEvoy nehmen auf Angelegenheiten emotionale trifft auch Schmutz mit Größen wie dem ausgezeichneten zahlen "Haben Sie ihm gesagt? `" [4] Allerdings Columbia Records war für die gesamte stilistische Veränderung und Beziehungen zwischen dem Unternehmen nicht vorbereitet gewesen und McEvoy wurde angespannt. Trotz dieser, ein sell-out, 24-date Tour durch die Vereinigten Staaten begleitet die Veröffentlichung von Snapshots im Sommer 1999, gefolgt von der "Snapshots Unplugged" Tour März-April 2000, die in einer Aufführung gipfelte in Boulder, Colorado begleitet von der E Town Band , wo sie mit duetted Richard Thompson .

Bis zum Jahr 2000 McEvoy fand sich zunehmend in Plattenfirma Bürokratie verschlungen, Columbia hatte ihr erstes Album Eleanor McEvoy von gekauft Geffen Records , aber weigerten , es zu veröffentlichen. Weder Was der mir folgt? Noch Snapshots die Verkaufscharts in Brand gesetzt hatte, und McEvoy der öffentlichen Wahrnehmung, vor allem in Irland, wurde in einem Schwebezustand Zustand zwischen Rock und Folk, mit "das Herz einer Frau" und seinen vielen Inkarnationen noch in den Rücken lauern gefangen von den Köpfen der Rekord-Kauf Öffentlichkeit.

Zunehmend McEvoy begann am Außen Projekten zu arbeiten. Die Bert Jansch Tributalbum Leute auf dem Highway - Ein Bert Jansch Encomium (Marktplatz Aufzeichnungen Katalognummer MSMCD106, Koch, September 2000) sah eine neu aufgenommene Version von Jansch Lied über Sandy Denny , aufgenommen von "Where Did My Life Go?" McEvoy vor allem für das Album. Die teilnehmenden Künstler, die Al Stewart , Roy Harper , Bernard Butler , Donovan und Ralph McTell .

Im Laufe des Jahrhunderts geschlossen, McEvoy genug von einem Major-Label Beteiligung gehabt hatte, die Entscheidung, das vierte Album zu nehmen und nach unten die unabhängige Straße fahren. Yola war ein Wendepunkt in McEvoy musikalische Richtung. Veröffentlicht in 2001, reflektiert es die akustische Jazz-beeinflussten Stil, den sie mit Brian Connor auf der Bühne entwickelt hatte. Für McEvoy war es ein neuer Aufbruch und eine, die die Gunst Musik Medien gefunden. Irish Music Press beschrieb es als .... "ihr schönstes Album", "eine mutige Ablehnung des vorhersehbar", "musikalisch gewagt .... schön atmosphärisch". Internationale Presse lobte es als "zurück zu den Wurzeln Triumph", "schön zurückhaltend", "klassischen" und "McEvoy beste Release to date". Umfangreiche Tourneen in den USA und Großbritannien folgten. Im Jahr 2002 Yola wurde "Record of the Year" von Hallo-Fi + Magazine genannt. [5]

März 2004 sah die Veröffentlichung von frühen Morgenstunden (Marktplatz MSM51SACD128, Händler RSK / BMG), produziert von McEvoy und Brian Connor. Auf dem Album McEvoy am Gesang, Gitarre und Geige; Connor auf dem Klavier, Fender Rhodes, Wurlitzer, Hammond-Orgel und Keyboards; Liam Bradley auf Kit Schlagzeug und Backing Vocals; Calum McColl an der Gitarre und Backing Vocals; Nicky Scott am Bass; und Lindley Hamilton auf Trompeten. Der Stil von McEvoy der bisherigen Arbeit unterschied, auf einem Jazz - Aufnahme / Blues für viele der Songs fühlen. Am frühen Stunden fortgesetzt , um die qualitativ hochwertige Audio-Arbeit , die mit Yola gegründet worden war. Dieses Album war das erste TiMax (einzigartige Audio-Imaging) Technologie, gemischt in 5.1 - Surround-Sound auf Multi-Channel zu verwenden Super Audio CD (SACD). Am frühen Stunden Best Contemporary Album 2004-2005 gewählt wurde, von Irish Music Magazine Readers Poll. [6]

McEvoy setzte sich mit Brian Connor bis April auf Tour 2005. Sie wurde dann Solo begann durchführen, sich auf der Bassgitarre, E-Gitarre, Mandoline und Geige begleitet.

Ihr sechstes Album, Out There , wurde in The Grange Studio in Norfolk aufgenommen und veröffentlicht Anfang 2007 wurde selbst geschriebenen, selbst produzierte und featured McEvoy alle Instrumente mit Ausnahme eines Gitarrenpart auf "Zitat I Love You unquote "gespielt von Dave Rotheray (ex- Beautiful South ) und das Trommeln von Liam Bradley ( Van Morrison , Ronan Keating) auf drei Spuren. Auf dem Weg 5, Vigeland Traum, McEvoy beschreibt eloquent einen Spaziergang sie einmal in Vigeland Skulpturenpark nahm die ein Teil ist Frognerpark (Frognerparken), einem öffentlichen Park in der Gemeinde gelegen Frogner in Oslo , Norwegen. McEvoy das Album tourte in Großbritannien, Irland, Spanien und Australien im Jahr 2007 und Anfang 2008 im Jahr 2007 Out There brachte McEvoy ihr zweites "Record of the Year" Auszeichnung von Hallo-Fi + Magazine. [5]

Liebe Tough Must Be (MOSCD404, veröffentlicht 2008), ihr siebtes Album, ist eine Abkehr von früheren Alben, wo alle Lieder waren in der Regel ihre eigenen. Die Hälfte dieses Album beinhaltet Songs von anderen Autoren. Typischerweise wurden diese Lieder von Menschen durch Menschen und gesungen geschrieben, sondern waren über Frauen. Wenn von einer Frau gesungen, mit einem Minimum an Veränderung zu den Texten, sagen die Worte eine neue Geschichte. Sie schwelgt in Geschlechternebeneinander.

Aufgenommen mit der South King Street Band, mit Arrangements von Peter Beckett, Must Be Love hart sein , öffnet sich mit den Rolling Stones `s "Mutter Der kleine Helfer". Die erste Zeile, "was für ein drag es alt wird", gibt den Ton der gesamten Kollektion.

Der Titelsong, "Love Must hart sein", geschrieben von McEvoy und US - Legende Johnny Rivers während einer Late-Night - Songwriting - Session in Killarney, ist ein Nugget von West Coast Americana. Die Lead - Single "Old, New, Borrowed and Blue", geschrieben von McEvoy und langjähriger Freund Dave Rotheray ( Beautiful South / Homespun ) ist eine Variante des jaundiced Überoptimismus der Standard - Hochzeitslied. Eine weitere Spur des Duos, "The Night May Be Still Young, aber ich bin nicht", ist auch auf dem Album. Im Jahr 2008 erhielt McEvoy ihr drittes "Record of the Year" Auszeichnung von Hallo-Fi + Magazine. [5]



McEvoy`s life as a musician began at the age of four when she began playing piano. At the age of eight she took up violin. Upon finishing school she attended Trinity College, Dublin where she studied music by day and worked in pit orchestras and music clubs by night.

McEvoy graduated from Trinity with an Honors Degree in music, and spent four months busking in New York City. In 1988, she was accepted into the RTÉ National Symphony Orchestra where she spent four years before leaving to concentrate on songwriting.

She built up a following in clubs in Dublin with her three piece band, Jim Tate on bass, Noel Eccles on drums, and latterly Bill Shanley on guitar.

During a solo date in July 1992, she performed a little-known, self-penned song, "Only a Woman`s Heart". Mary Black, of whose band McEvoy was a member, was in the audience and invited her to add the track to an album of Irish female artists. The album was subsequently titled A Woman`s Heart and the track was released as the lead single.

A few days before A Woman`s Heart was released, Tom Zutaut A & R from Geffen Records, who had previously signed Guns & Roses, Motley Crue, and Edie Brickell, offered McEvoy a worldwide recording deal after watching her perform at The Baggot Inn in Dublin.

The album went on to sell over three-quarters of a million copies in Ireland alone and was (and remains) the biggest selling Irish album of all time.[2]

Eleanor McEvoy, the self-titled debut offering, recorded in Windmill Lane Studios, was released in February 1993, and tours in the United States, Asia, and Europe followed. Back on Irish soil, McEvoy was awarded Best New Artist, Best New Performer, and Best Songwriter Awards by the Irish entertainment and music industries. In 2011, Portuguese singer Luis Represas included a lovely version of Go Now from McEvoy`s eponymous album on his recording Reserva Especial.

As she began writing her second album, Tom Zutaut departed Geffen Records, so when Columbia U.S. offered her a new deal, she jumped ship and began working on a new, edgier second album, which would eventually be titled What`s Following Me? The album was released in 1996 and the sound was louder and grungier than her debut. The single "Precious Little" built to a Top-10 radio hit in the United States, giving McEvoy the exposure she needed for a headline tour of the U.S. She was invited to contribute of a number of movie and TV soundtracks.

At home, the success of A Woman`s Heart continued to overshadow McEvoy`s solo work and fans of the mammoth hit were disappointed with the rock elements of the second album and those that might have identified with her bittersweet lyrics, sensual vocals, and loud guitars turned a blind eye to the album.

McEvoy released her third album Snapshots in 1999. Her primary goal was to make Snapshots her most song-oriented album to date. Toward that goal, McEvoy hooked up with legendary producer Rupert Hine (who worked with Stevie Nicks, Tina Turner, Suzanne Vega, and Duncan Sheik) and recorded the album at Rupert’s “Chateau de la Tour de Moulin” and then in Metropolis Studios in London. The extensive use of drum loops was a complete change in style from her previous work.

The album was greeted by rave reviews on both sides of the Atlantic. ”... her sophisticated voice and compassionate seasoned lyrics ... make Eleanor McEvoy’s album a gem....” declared The Boston Globe,[3] while The Sunday Times described it as “her strongest album to date, with well appointed social comment topics...McEvoy’s take on matters emotional also hits pay dirt with the likes of the excellent `Did You Tell Him?`"[4] However, Columbia Records had been unprepared for the complete stylistic change and relations between the company and McEvoy became strained. Despite this, a sell-out, 24-date tour of the United States accompanied the release of Snapshots in the summer of 1999, followed by the "Snapshots Unplugged" tour March–April 2000, which culminated in a performance in Boulder, Colorado accompanied by the E Town Band where she duetted with Richard Thompson.

By 2000, McEvoy found herself increasingly entwined in record company red tape, Columbia had bought her first album Eleanor McEvoy from Geffen Records, but were refusing to release it. Neither What`s Following Me? nor Snapshots had set the sales charts on fire, and McEvoy’s public perception, particularly in Ireland, was caught in a limbo state between rock and folk, with "A Woman’s Heart" and its many incarnations still lurking in the back of the minds of the record-buying public.

Increasingly, McEvoy started to work on outside projects. The Bert Jansch tribute album People On The Highway – A Bert Jansch Encomium (Market Square Records catalog number MSMCD106, Koch, September 2000) saw a newly recorded version of Jansch’s song about Sandy Denny, "Where Did My Life Go?", recorded by McEvoy especially for the album. Participating artists included Al Stewart, Roy Harper, Bernard Butler, Donovan, and Ralph McTell.

As the century closed, McEvoy had had enough of major-label involvement, making the decision to take the fourth album and head down the independent road. Yola was a turning point in McEvoy’s musical direction. Released in 2001, it reflected the acoustic, jazz-influenced style she had developed on stage with Brian Connor. For McEvoy it was a new departure and one that found favour with music media. Irish Music Press described it as .... "her finest album", "a brave rejection of the predictable", "musically daring....beautifully atmospheric". International press lauded it as "a back to basics triumph", "beautifully restrained", "a classic", and "McEvoy’s best release to date". Extensive touring throughout the U.S. and the UK followed. In 2002, Yola was named "Record of the Year" by Hi-Fi+ Magazine.[5]

March 2004, saw the release of Early Hours (Market Square MSM51SACD128, distributor RSK/BMG), produced by McEvoy and Brian Connor. The album featured McEvoy on vocals, guitar, and fiddle; Connor on piano, Fender Rhodes, Wurlitzer, Hammond organ, and keyboards; Liam Bradley on kit percussion and backing vocals; Calum McColl on guitars and backing vocals; Nicky Scott on bass; and Lindley Hamilton on trumpets. The style differed from McEvoy`s previous work, taking on a jazz/blues feel for many of the songs. Early Hours continued the high-quality audio work that had been established with Yola. This album was the first to use TiMax (unique audio imaging) technology, mixed in 5.1 surround-sound onto multi-channel Super Audio CD (SACD). Early Hours was voted Best Contemporary Album 2004-2005, by Irish Music Magazine Readers Poll.[6]

McEvoy continued to tour with Brian Connor until April 2005. She then began performing solo, accompanying herself on bass guitar, electric guitar, mandolin and violin.

Her sixth album, Out There, was recorded in The Grange Studio in Norfolk and released in early 2007. It was self-penned, self-produced and featured McEvoy all of the instruments with the exception of a guitar part on “Quote I Love You Unquote” played by Dave Rotheray (ex-Beautiful South) and the drumming of Liam Bradley (Van Morrison, Ronan Keating) on three tracks. On track 5, Vigeland`s Dream, McEvoy eloquently describes a walk she once took in Vigeland Sculpture Park which is a part of Frogner Park (Frognerparken), a public park located in the borough of Frogner, in Oslo, Norway. McEvoy toured the album extensively in Britain, Ireland, Spain and Australia throughout 2007 and early 2008. In 2007, Out There brought McEvoy her second "Record of the Year" award from Hi-Fi+ Magazine.[5]

Love Must Be Tough (MOSCD404, released 2008), her seventh album, is a departure from previous albums, where all the songs were typically her own. Half of this album features songs by other writers. Typically, these songs were written by men and sung by men but were about women. When sung by a woman, with the minimum of alteration to the lyrics, the words tell a new story. It revels in gender juxtaposition.

Recorded with the South King Street Band, with arrangements by Peter Beckett, Love Must Be Tough opens with The Rolling Stones`s "Mother’s Little Helper". The opening line, “what a drag it is getting old", sets the tone of the entire collection.

The title track, "Love Must Be Tough", written by McEvoy and U.S. legend Johnny Rivers during a late-night songwriting session in Killarney, is a nugget of West-Coast Americana. The lead single, "Old, New, Borrowed and Blue", penned by McEvoy and long-time friend Dave Rotheray (Beautiful South/Homespun), is a twist on the jaundiced over-optimism of the standard wedding song. Another track by the duo, "The Night May Still Be Young, But I Am Not", is also on the album. In 2008, McEvoy received her third "Record of the Year" award from Hi-Fi+ Magazine.[5]

In 2007, McEvoy was awarded "Best Traditional Act" at the 7th annual Big Buzz Awards. Awards are voted for entirely by the general public, and are designed to recognise the outstanding achievements and the amazing talent within the Irish entertainment scene.[7]

In 2008, McEvoy toured from January to November in the UK, Australia, Spain, Germany, Poland, and Ireland, with additional one-off dates in the Far East and elsewhere in Europe, including an appearance at Glastonbury in June 2008.

On 21 November 2008, "Easy In Love" from the album Love Must Be Tough was released as a single to highlight McEvoy`s recent visit to Uganda on behalf of Oxfam Ireland.

McEvoy`s album Singled Out was released on 28 September 2008. The album is a compilation of singles taken from McEvoy`s four award-winning, independently released albums. Three of the albums, Yola, Out There, and Love Must Be Tough, received the coveted Album of the Year Award from Hi-Fi+ Magazine.[5] Early Hours was voted Best Contemporary Album 2004-2005 by Irish Music Magazine Readers Poll.[6] The album includes "Did I Hurt You" and "Isn`t It a Little Late" from McEvoy`s double A-side single, the world`s first single to be released on SACD format.[8] Singled Out includes one new song, "Oh Uganda", which was written by McEvoy after her visit to Northern Uganda as part of her support for the work of Oxfam Unwrapped.

I`d Rather Go Blonde, released 20 September 2010, is McEvoy`s eighth album. Never one to shy away from the big issues, this album sees McEvoy tackling themes such as alienation, hypocrisy, recent Irish history and romance. As McEvoy says herself, “I always try to express myself clearly and honestly. I was the odd one, the tubby girl with glasses who had to go to violin lessons after school. The ray of sunlight was the radio with its music. The escape was learning to sing and play instruments and play with others and write and just get out there." The album has been met with glowing reviews including the five-star review in 2010 Maverick Magazine: "This absolutely stunning album, has been a real find – one of the most compelling female singer-songwriters I`ve heard in a long time."[9]

Alone, McEvoy`s ninth album, released 12 September 2011, is a collection of twelve stripped-down solo numbers. Says McEvoy, "“There was a time when I was stranded in a long gap between tour dates and, with time to kill, I headed for the peace of The Grange; a small studio tucked away in the Norfolk countryside." The product of those tranquil sessions is an album of incredibly haunting performances, up close, personal, and timeless. This is McEvoy in her most intimate setting, running through the journey of her writing and singing career.

"If You Leave..." McEvoy`s tenth studio album was released 6 May 2013. It features eight new songs and four interpretations including God Only Knows, True Colors, and Lift The Wings from Riverdance. Recorded live in the studio with some of Ireland’s finest players this album of soulful performances shows McEvoy in a bluesier neo-retro style. The overall feel is retro. Said McEvoy, "I`d been listening to a lot of 60s albums, Stones, Beatles, Beach Boys stuff like that and it was with the spirit of those albums in my musical soul that I entered the studio."

"STUFF" McEvoy`s eleventh studio album is being released on 21 March 2014. The tracks on the album were compiled to meet the requests from fans for songs they couldn`t find elsewhere. McEvoy chose the songs from her collection of single mixes, audiophile tracks, and songs written and performed on other artists records. McEvoy then went into the studio to record tracks that weren`t found in her collection. After all songs were recorded the entire album was re-mastered.

Naked Music is McEvoy`s twelfth studio album. The album was recorded at the Grange Studio in Norfolk, UK. McEvoy recorded the tracks by “studio-performing,” in other words, playing the songs as she would in a live performance. The album features exclusive artwork by famed painter Chris Gollon
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